Välkomna på TRÄÄNA 23
2023 års vårläger på Hörrs Nygård!
Definitivanmälan Kår
Funktionärsanmälan
Förlägeranmälan
Lägerbrev 2
Välkomna TILL TRÄÄNA 23!
Idag är det 19 scoutkårer, ca 800 lägerdeltagare, som preliminärt anmält sig till Trääna 23 på Hörrs Nygård, vilket vi i lägerkommittén och Hörrs Nygårds styrelse tycker är jättetrevligt!
Det finns plats för ytterligare scoutkårer på Hörrs Nygård så vet ni någon kår som skulle vara intresserade så skicka bara informationen vidare eller hör av er till oss i lägerkommittén.
Lägertid
18-21 maj 2023 Inryckning mellan kl. 09.00 – 12.00 den 18 maj. Utryckning efter kl. 14.00 den 21 maj.
Program på lägret
I lägernamnet TRÄÄNA 23 gömmer sig temat med både trä och träning i olika former.
När lägret är slut kommer scouterna allt efter ålder och förmåga att ha byggt fina portaler, tränat och jobbat med: trä i olika former, rep, järn, sten, sin egen kropp, ljud och naturligtvis lagat god lägermat. De har även fått träffat nya scoutkompisar från andra kårer, sovit lite och förhoppningsvis haft väldig kul.
Programgruppen tar fram underlag och material till alla aktiviteter samt även olika förberedelseuppgifter.
Alla kårer kommer att tidigt bli involverade i att genomföra programmet för att ge våra barn och ungdomar ett bra och trevligt läger under Kristi Himmelsfärdshelgen.
Vi kommer att via kårens kontaktperson för program fördela rimliga uppgifter utifrån er anmälan. Det handlar om att hålla i olika programaktiviteter under lägerdagarna.
Vi förutsätter att samtliga ledare på lägret är medlemmar, har genomgått Trygga möten samt lämnat utdrag ur belastningsregistret till sin kår.
Våra lägerdagar börjar kl 07.30 har ett programpass på förmiddagen kl. 09.30 – 11.30 och ett på eftermiddagen kl. 14.00 – 16.00 så det är gott om tid för scouterna att fixa lunch.
Kvällsaktiviteter startar efter 19.00 och dagarna avslutas 22.30 med att taptot ljuder över ängarna.
Programmet är baserat på att scouterna arbetar i patruller med 4–8 scouter, och endast våra yngsta Bävrar och Spårare skall ha ledare med sig på aktiviteterna. Upptäckare och Äventyrare förväntas och kommer att klara sig själva på de olika aktiviteterna.
På fredagseftermiddagen svarar varje kår för att hela lägret fylls av
marknadsaktiviteter.
Utmanarby
Välkomna till utmanarbyn, lägret inom lägret! Här i lägerområdets utkant kommer utmanarna i stort styra över sin egen lägerupplevelse kopplat till temat. Vi bor, lagar mat och har aktiviteter blandade i lägerlag – kort sagt ha det så bra man bara kan som utmanare.
LÄGERAVGIFT
Avgiften, för de som deltar på hela lägret är 550 kr/person, om man har anmält sig senast den 14 april.
I avgiften ingår, mat fr.o.m lunch den 18 maj t.o.m lunch den 21 maj (frukost, lunch, middag, kvällsfika samt dagens frukt), programaktiviteter och förläggning.
Om man bara är med en, två eller tre dagar så är avgiften 165 kr/dag per deltagare.
För de som anmäler sig efter den 14 april tillkommer en efteranmälningsavgift på 200 kr/per deltagare.
För scoutledarbarn mellan 2-7 år, som inte deltar i programaktiviteter är priset 275 kr/person för hela lägret eller 85 kr/dag/deltagare. Barn under 2 år ingen avgift alls. För ledarbarn i scoutåldern är läger avgiften samma som för scouterna.
Efter definitivanmälan kommer kåren att erhålla en faktura på läger avgifterna, samt transportkostnad för de som beställt detta.
ANMÄLAN
Sista dag för kåren att lämna sin definitivanmälan, till Hörrs Nygård är den 14 april.
Det går att göra efteranmälningar t.o.m den 1 maj men då tillkommer en efteranmälningsavgift på 200kr/deltagare.
Kårens anmälan görs längst upp på denna sida.
BUSS
Låt er scouter få åka buss till lägret! Vi kan hjälpa till med att ordna busstransport till och från lägret för de som önskar detta.
Senast den 20 mars är sista dag för kårerna att anmäla sitt intresse för gemensam busstransport, om ni inte redan gjort detta i samband med intresseanmälan.
Vi hjälper gärna till med att boka bussar för de kårer som vill detta. Denna anmälan görs till Margareta Persson, epost margareta.u.persson@telia.com.
Kostnaden är ca 175 kr/person tur och retur. Mer information kommer efter den 20 mars.
SPECIALKOST
Det är viktigt att ni lämnar information om specialkost i samband med anmälan. Intendenturen erbjuder specialkost till laktos, mjölk och gluten intoleranta. Vi erbjuder också ett vegetariskt alternativ (dvs. laktoovo-vegetarisk), dock inte veganskt fullt ut.
För de som är veganer så få ni själva komplettera och inhandla veganska ingredienser där det är nödvändigt med utgångspunkt utifrån matsedeln och kan då få en ersättning som uppgår till max 175 kr/person mot uppvisande av kvitto för inköp. Ersättningen betalas ut via kiosken.
Har ni frågor angående maten så kontakta:
Lars Nordberg epost: lars@baravi.se
FÖRLÄGGNING
Kåren tar själv med sig tält, köksutrustning etc. För att det skall fungera bra för alla behöver vi hjälp av 1-2 vuxna från varje kår några timmar på söndagen för att plocka ner och ställa i ordning området.
Vi kommer att bo i lägerbyar med ca 100 personer i varje. Om kåren har önskemål om att dela by med någon / några andra kårer eller om var på lägerområdet ni önskar förläggas så meddela det så snart som möjligt dock senast den 14 april i samband med definitivanmälan till Leif Wahlund, e-post: leif.wahlund@koeff.se
KIOSK
Det kommer att finnas en lägerkiosk. Var snäll och be era scouter ta med lägre valutor än 500 kr sedlar. Det kommer även gå att betala med Swish.
FÖRLÄGER
Helgen den 12 -14 maj kommer vi att ha ett förläger för att förbereda så mycket som möjligt. Vi behöver all hjälp vi kan få. Om man inte kan vara med hela helgen så kan man vara med en dag eller några timmar på en dag. Vi bjuder på maten.
Är du eller någon i din kår intresserad så görs anmälan genom länken längst upp på denna sidan.
FÖRTRÄFF
Torsdagen den 20 april kl. 18.30 kommer det att vara en förträff för deltagande scoutkårer ute på Hörrs Nygård. Det är viktigt att en person från varje deltagande scoutkår är närvarande. Anmälan om deltagande görs till Margareta Persson, margareta.u.persson@telia.com senast den 17 april.
PR & INFO OM LÄGRET
Funktionärer Vi efterlyser fler funktionärer till lägret, till alla funktionerna, så hör av er så snart som möjligt, om ni vet någon som är intresserad av att hjälpa till! Om man inte kan vara med på hela lägret så går det bra att vara med en dag eller fler.
Vi söker särskilt någon ledare som kan ta hand om en grupp med yngre ledar- och funktionärsbarn under programpassen mellan 9.30 – 11.30 och mellan 14.00 –16.00. Gruppen kan givetvis delta i de aktiviteter som lägret har planerat.
Kontakta i första hand Margareta Persson margareta.u.persson@telia.com. Anmälan kan också göras längst upp på denna sidan.
KONTAKTPERSONER
Aktuella kontaktpersoner för olika funktioner i lägerkommittén som påbörjat arbetet är:
- Lägeransvarig: Johan Magnusson, epost: larmjon@gmail.com
- Anmälan, ekonomi och buss: Margareta Persson e-post: margareta.u.persson@telia.com
- Program: Pär Lindström e-post: programhorrsnygard@gmail.com
- Förläggning: Leif Wahlund e-post: leif.wahlund@koeff.se
- Kiosk: Bertil Rantoft e-post: bertil.rantoft@sydmail.se
- Intendentur: Lars Nordberg e-post: lars@baravi.se
- Utmanarby: Niklas Killander e-post: jacentoth@hotmail.com
Vi ses på Hörrs Nygård den 18-21 maj 2023!
Lägerbrev 1
TRÄÄNA 23, 18-21 maj 2023
I lägernamnet TRÄÄNA 23 gömmer sig temat med både trä och träna i olika former.
Mer om det längre fram… Preliminär inryckning är det mellan kl. 09 12 den 18
maj och preliminär utryckning efter kl. 14 00 den 21 maj.
Lägeravgift
Avgiften, för de som deltar på hela lägret är preliminärt 550 kr/person, om man har
anmält sig till den 14 april 2023. I avgiften ingår, mat från och med lunch den 18 maj till
och med lunch den 21 maj (frukost, lunch, middag, kvällsfika samt dagens frukt),
programaktiviteter och förläggning. Om man bara är med en, två eller tre dagar så
är avgiften 165 kr/dag/deltagare.
För de som anmäler sig efter den 14 april tillkommer en
efteranmälningsavgift på 200 kr/person.
För scoutledarbarn mellan 2 och 7 år, som inte deltar i programaktiviteter är priset 275
kr/person för hela lägret och 85 kr/dag/person. För barn under 2 år ingen
avgift. För ledarbarn i scoutåldern är lägeravgiften samma som för scouterna.
Efter definitivanmälan kommer kåren att erhålla en faktura på lägeravgifter samt
transportkostnad för de som beställt detta.
Intresseanmälningar till 2023 års läger
För att vi i lägerkommittén lättare ska kunna planera för lägret så vill vi att kåren gör en
intresseanmälan till lägret senast den 27 januari 2023
Anmälan görs HÄR
Då vill vi gärna veta vem som är scoutkårens kontaktperson, samt hur många ni tror att ni
blir. Vi vill också veta vem som är kårens kontaktperson när det gäller program.
Buss
Vi ordnar gemensam busstransport till alla kårer (i Skåne) som bokar senast den 1 mars
till låg kostnad och hoppas att ni väljer detta alternativ inte minst för att minska trafiken
och spara vår miljö. Kostnaden är 175 kr/person tur och retur.
För enkel resa 100 kr/person
Förträff
Torsdagen den 20 april 2023 kl. 18 30 kommer det att vara en förträff för
deltagande scoutkårer ute på Hörrs Nygård.
PR & info om lägret
Kommer att läggas ut här på vår hemsida.
Nästa informationsbrev, nr 2, kommer att skickas ut omkring den 15 februari 2023,
och tillsammans med det kommer kårerna att få förslag till en lägerinbjudan till
scouterna samt affischer som man kan sätta upp i scoutlokalen.
Program på lägret
Vi har en programgrupp som ansvarar för planeringen av lägerprogrammet. Gruppen
står för att ta fram kontroller och material men behöver hjälp med funktionärer för
genomförandet, allt för att det ska bli så bra program som möjligt för våra scouter!
Programmet är baserat på att man arbetar patrullvis, våra yngsta skall dock ha en
stöttande ledare med sig.
Utmanarby
Vi kommer att ha en utmanarby på lägret med eget program.
Förläggning
Kåren tar själv med sig tält, köksutrustning etc. För att det skall fungera bra för alla
behöver vi hjälp av 1 2 vuxna från varje kår några timmar på söndag för att plocka ner
och ställa i ordning området.
Förläger
För att det skall bli ett så bra läger som möjligt så behöver vi ha ett förläger den 13
14 maj där vi behöver hjälp av alla som kan. Även om man bara kan komma den ena
dagen eller några timmar så är det toppen.
Lägerkiosk
Kiosk kommer att finnas på lägret.
Funktionärer
Vi behöver bli fler funktionärer som arbetar med lägret, så att det blir ett så bra läger
som möjligt för de som väljer vårlägret på Hörrs Nygård! Tveka inte att höra av dig till
oss så snart som möjligt om du eller någon du känner vill arbeta med någon av dessa
uppgifter:
- Intendentur
- Program
- Förläggning
- Kiosk
- Utmanarby
- Funktionärsmatlagning
Kontakta i första hand Margareta Persson, margareta.u.persson@telia.com
Aktuella kontaktpersoner för olika funktioner i lägerkommittén som påbörjat arbetet är:
- Lägeransvarig: Johan Magnusson, larmjon@gmail.com
- Anmälan, ekonomi och buss: Margareta Persson, margareta.u.persson@telia.com
- Program: Pär Lindström, programhorrsnygard@gmail.com
- Förläggning: Leif Wahlund, leif.wahlund@koeff.se
- Kiosk: Bertil Rantoft, bertil.rantoft@sydmail.se
Hoppas vi ses på Hörrs Nygård den 18 21 maj 2023!
Lägerkommittén
Margareta Persson och Johan Magnusson